Olet tässä: ONNI blogi / Loppuja ja alkuja ensihoidossa

Valtakunnallisesti toimivalla ensihoitopalveluita tuottavalla yrityksellä on lähes koko ajan menossa toiminnan aloittaminen tai lopettaminen jollain alueella, tai ainakin niihin valmistautuminen kilpailutusten myötä. Yleensä toiminnan muutoksia päästään tekemään rauhassa ja valmistellen, mutta aika ajoin tarvitaan nopeita liikkeitä. 

Käynnistimme syyskuussa siirtokuljetustoiminnan Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella kuuden päivän varoitusajalla. Aiemman palveluntuottajan sopimuksen äkillinen purkautuminen ei päätä palvelun tarvetta. Jos kukaan ei tuota siirtokuljetustoimintaa, sairaalassa alkavat nopeasti seinät pullistella. 

Hankintapuolellakin tämä asia tiedostettiin ja muutaman päivän tarjoustenjättöajan päätyttyä hankintapäätös tuli jo seuraavana päivänä. Jotta tarjouksen pystyy jättämään näin nopealla aloitusaikataululla, täytyy tehdä tukku valmistelevia toimenpiteitä ja kartoittaa esimerkiksi vaaditun kaluston saatavuus. 

Aiempi kokemus pikastarteista on ehdottomasti eduksi ja tälläkin kertaa nopean työnjaon jälkeen työ alkoi monella rintamalla samaan aikaan. Erittäin tehokkaan onnilaisten tiimin ansiosta autot olivat asemapaikalla varustettuna ja miehitettynä sovittuna ajankohtana, ja toiminta jatkui tilaajan näkökulmasta keskeytyksettä.  

Kun palvelu on saatu turvattua, voidaan miettiä, miten tällaisilta tilanteilta vältyttäisiin. Jo kilpailutusvaiheessa olisi syytä tarkastella tarjousten realistisuus: pystyykö halvimman hinnan tarjonnut palveluntuottaja todella tuottamaan palvelua sovitun sisältöisenä koko sopimuskauden ajan ilman rikkeitä. Myös tarjouksen tekijän menneisyys, esimerkiksi jo aiemmin konkurssiin päätynyt saman alan liiketoiminta, kannattaa panna merkille suhteutettuna tarjouksen sisältöön. Sopimuksen purkautumiset palveluntuottajan taloudellisesta toimintakyvystä johtuvista syistä tuntuvat tulevan aina suurimpana yllätyksenä tilaajalle, vaikka kentällä tilannetta on osattu ounastella jo kuukausien ajan. Ongelmat heijastuvat aina myös operatiiviseen toimintaan, joten palvelutuotannon aktiivinen seuranta sopimuskauden aikana voi auttaa ennakoimaan tulevaa. Uuden palveluntuottajan etsiminen pika-aikataululla kesken sopimuskauden ei ole kenenkään etu. 

 

Katri Tuhkanen
Palvelupäällikkö


ONNI on kotimainen, vuonna 2007 perustettu sosiaali- ja terveydenhuoltoalan palveluyritys. Päätoimialamme ovat hoiva- ja kotisiivouspalvelut, ensihoito sekä hammaslääkäri- ja lääkäripalvelut julkiselle terveydenhuollolle. Työllistämme noin 5000 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista liikevaihtomme lähestyessä 90 miljoonaa euroa. Missiomme on toimia suomalaisten tukena arjessa ja elämän käänteissä. ONNI on Med Group Oy:n markkinointinimi. Yhtiön omistaa suomalainen Tradeka-Yhtiöt Oy.

Tilaa uusimmat blogit suoraan sähköpostiisi!

Haluatko tiedon blogin uusista sisällöistä?
Tilaa uusimmat blogisisällöt suoraan sähköpostiisi! Saat kerran kuukaudessa yhteenvedon uusimmista sisällöistä.