Onnin kestävyystiekartta määrittelee meille selkeät tavoitteet ja keskeiset toimintalinjat, joiden avulla pyrimme saavuttamaan kestävän kehityksen päämäärät vuoteen 2040 mennessä. Kestävyystiekartta pohjautuu YK:n Global Compactin 10:een vastuullisuusperiaatteeseen, kestävän kehityksen tavoitteisiin sekä kaksoisolennaisuusanalyysiin, jossa on tunnistetettu Onnille ja sen sidosryhmille oleelliset vastuullisuusteemat. Tiekartta on jaettu neljään osa-alueeseen, joilla kaikilla on omat tavoitteensa ja mittarinsa.
Edistymistämme kestävyystiekarttamme teemoissa seurataan Onnin omassa vuosittaisessa vastuullisuusraportissa. Kahdensuuntaisella olennaisuusanalyysillä määritellyt raportoitavat kestävyysteemat tulevat sisältymään Onnin osalta Osuuskunta Tradekan konsernitason kestävyysselvitykseen.
Kestävyystiekarttamme päätavoitteet vuoteen 2040
|
Ilmasto ja ympäristö (ESRS E1)
|
![]()
|
Sosiaalinen vastuu:
|
![]()
|
Sosiaalinen vastuu:
|
![]()
|
Hyvä hallintotapa (ESRS G1)
|
Onnin kestävyystiekartta on strateginen suunnitelma, joka kattaa ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun ja hyvän hallintotavan vastuullisuusteemat ja joka ohjaa vuositason vastuullisuusohjelmaamme.
Merkittävimmät ohjaavat toimenpiteet vuoteen 2040 teemoittain
Ilmasto ja ympäristö (ESRS E1)
- Tuotanto- ja työsuhdeautojen vaihtaminen sähkö- ja hybridiautoihin leasing-sopimusten päättymisen aikataulussa
- Ambulanssien kohdalla seuraamme teknologian ja infrastruktuurin kehitystä, joka mahdollistaa siirtymisen vähäpäästöisempiin autoihin.
- Vihreään sähköön ja lämmitykseen (kaukolämpö) siirtyminen uusissa sähkösopimuksissa ja toimitiloissa
- Ekokompassin mukainen toimintatapa
- Hankintojen hiilijalanjäljen pienentäminen
- Markkinavuoropuheluissa korostamme kestävyysnäkökulman huomioimista vaatimuksissa ja laatupisteissä.
Sosiaalinen vastuu: Henkilöstö (ESRS S1)
- Sujuvien ja mutkattomien työsuhteen koko elinkaaren aikaisten työnkulkujen jatkuva arviointi ja kehittäminen digitaalisin työkaluin, jotka tukevat myös vuorovaikutteisuutta ja osallistamista.
- Esihenkilötyön kehittämien jatkuu edelleen systemaattisen koulutuspolun kautta.
- Perehdytyksen ja osaamisen kehittäminen jatkuu huomioiden muuttuvan palvelukartaston.
- Työkyvyn strateginen johtaminen selkeiden tavoitteiden ja konkreettisen toimenpidesuunnittelun kautta – hyödyntäen myös ennakoivia mittareita.
- Työturvallisuuteen liittyvien poikkeama- ja kehityshavaintojen systemaattinen kirjaaminen, seuranta ja analysointi sekä niiden pohjalta tehdyt kehittämistoimenpiteet.
- Henkilöstökokemuksen ajantasainen ja ketterä mittaaminen säännöllisten henkilöstötyytyväisyyskyselyjen rinnalla.
Sosiaalinen vastuu: Asiakkaat (ESRS S4)
- Omavalvonnan ohjaus sekä toteutumisen seuranta ja raportointi
- Poikkeama- ja kehityshavaintojen systemaattinen kirjaaminen, seuranta ja analysointi sekä niiden pohjalta tehdyt hallitut jatkuvan kehittämisen toimenpiteet
- Säännölliset asiakastyytyväisyyskyselyt sekä niiden pohjalta laadittavat toimenpidesuunnitelmat
- Teemme työtä asiakkaita ja potilaita vartenLaatupolitiikan näkyminen päivittäisessä arjessa:
- Laadusta on vastuussa jokainen työntekijä
- Laatu mitataan joka päivä asiakastyön onnistumisen kautta
Hyvä hallintotapa (ESRS G1)
- Vuosittaiset sisäiset ja ulkoiset auditoinnit (ISO9001), sisäiset tarkastukset sekä ISO9001 mukainen toimintatapa
- Vuosittaiset riskikartoitukset sekä yhtiö, että yksikkötasolla, huomioiden asianmukaisen huolellisuuden politiikan ja tarvittavien jatkotoimenpiteiden toteuttaminen
- Veropolitiikan mukainen toiminta: maksamme kaikki verot ja veroluonteiset maksut Suomeen
- Palkitsemisjärjestelmä sidottu vastuullisuustavoitteisiin
- Vaatimuksenmukainen vastuullisuusraportointi