Monet hyvinvointialueet joutuvat kiristyneen taloustilanteen takia kiristämään palvelunsaamisen kriteerejä. Tämä johtaa siihen, että todelliset avuntarvitsijat jäävät ilman tarvitsemaansa palvelua. Pahimmillaan tämä johtaa siihen, että palvelua haetaan ihan vääristä ja entistä kalliimmista paikoista kuten esim. päivystyksestä.
Monellakaan avuntarvitsijalla ei ole taloudellista mahdollisuutta ostaa itse maksaen tarvitsemaansa palvelua eli jotain kompensaatiota he tarvitsisivat.
Ratkaisu tähän olisi palvelusetelit. Palveluseteli on maksuväline, jonka avulla hyvinvointialue voi tarjota asukkailleen mahdollisuuden valita itse palveluntuottajan sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palveluseteli kattaa osan palvelun kustannuksista, ja asiakas voi valita palveluntuottajan hyväksyttyjen palveluntarjoajien joukosta.
Palvelusetelin edut
- Valinnanvapaus: Asiakas voi valita itselleen sopivimman palveluntarjoajan.
- Kilpailu: Palveluntarjoajat kilpailevat laadulla ja hinnalla, mikä voi parantaa palveluiden laatua.
- Omavastuu: Jos palvelun hinta ylittää setelin arvon, asiakas maksaa erotuksen.
Hyvinvointi alueet tunnistavat, että tarvitsevat nyt ja tulevaisuudessa monituottajamallia alueella, mutta tällä hetkellä eivät pysty ostoja tekemään. Miksi tässä tilanteessa ei hyödynnettäisi palvelusetelin tuomia mahdollisuuksia? Kuntalaiset saisivat tarvitsemansa palvelun, saisivat itsemääräämisoikeuden mukaisesti valita palvelutuottajan ja maksaisivat omavastuu osuuden. Omavastuu osuus voi joissakin tilanteissa jäädä asiakkaalle jopa pienemmäksi, kun olla julkisen puolen säännöllisen palvelun piirissä ja maksaa palveluistaan asiakasmaksulain mukaisen hinnan.
Onni toimii valtakunnallisesti palvelusetelituottajana. Otetaan nyt palvelusetelien tuomat edut vahvemmin palvelutuotantoon mukaan. Näin varmistetaan alueen monituottajamalli ja kuntalaisten laadukkaat palvelut oikea-aikaisena.