Onnin eettinen ohjeistus

ONNIn eettinen ohjeistus perustuu eettisille periaatteille, joiden kulmakiviä ovat vastuullisuus, laatu ja hyvä työntekijä- ja asiakaskokemus sekä arvomme luotettavuus, ystävällisyys ja joustavuus. Lisäksi eettisen ohjeistuksen taustalla ovat sosiaali- ja terveysalan yhteisesti hyväksytyt arvot, ammattieettiset periaatteet sekä säännöt ja toimintaohjeet.

 

1) Toimimme asiakastyössä laadukkaasti, vastuullisesti ja asiakasta kunnioittaen 

ONNIn toiminta perustuu luottamukseen, joka korostuu asiakas- ja potilassuhteissa. Palvelemme jokaista asiakasta heidän ihmisarvoaan kunnioittaen. Kunnioitamme asiakas- ja potilastyössä ihmisen itsemääräämisoikeutta ja edistämme ihmisen oikeutta itsenäiseen, hyvään elämään. 

Noudatamme itsemääräämisoikeutta koskevia lakeja. Yhtiössä noudatetaan salassapitovelvollisuutta ja tietosuojaa, johon kaikki työntekijät ohjeistetaan. Kannamme vastuuta asiakastyön laadusta ja turvallisuudesta. Noudatamme ISO9001-sertifikaatin vaatimuksia. Varmistamme työntekijöidemme riittävän osaamisen, pätevyydet ja perehdytyksen laadukkaan palvelun tuottamiseksi.

 

2) Pidämme huolta työyhteisöstämme ja välitämme kaikista onnilaisista 

Edistämme oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon toteutumista työssä ja työyhteisössä. Kohtelemme sekä asiakkaita että työtovereita tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti, emmekä syrji millään perustein. Emme hyväksy häirintää. Toimimme kanssakäymisessä arvojemme mukaisesti: luotettavasti, ystävällisesti ja joustavasti.  

Tuemme toisiamme ja arvostamme sekä omaa että toistemme työtä. Huolehdimme turvallisuudesta työyhteisössä. Tuemme henkilöstön hyvinvointia, kuuntelemme henkilöstön näkemyksiä ja panostamme avoimeen vuorovaikutukseen työyhteisöissämme. Jokaisella työntekijällä on mahdollisuus ja velvollisuus ilmoittaa epäkohdista ja mahdollisista riskeistä, jotka voivat uhata asiakkaan tai työtoverin turvallisuutta, terveyttä tai kokonaishyvinvointia. Noudatamme voimassa olevaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia sekä kunnioitamme onnilaisten oikeutta järjestäytyä ammatillisesti. 

 

3) Viestintämme perustuu tosiasioihin, tutkittuun tietoon sekä avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen 

Markkinointimme ja viestintämme perustuu avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen. Varmistamme, että eri kanavissa annetut tiedot perustuvat tosiasioihin ja tutkittuun tietoon. Emme hyväksy harhaanjohtavaa tai totuudenvastaista markkinointia tai menettelyä. Olemme järjestäytyneet hyvinvointialan liittoon ja sitoudumme toiminnassamme ja viestinnässämme liiton eettisiin ohjeistuksiin. 

 

4) Olemme vastuullisia yritys- ja verokansalaisia 

Edistämme yhteisön hyvinvointia maksamalla kaikki verot ja veroluonteiset maksut Suomeen. Julkistamme verojalanjälkemme vuosittain osana vastuullisuusraporttiamme. Emme hyväksy harmaata taloutta ja huolehdimme esimerkillisesti vero- ja muista velvoitteistamme. Noudatamme pakotepolitiikkaa.  Emme hyväksy minkäänlaista korruptiota tai lahjontaa. Emme vastaanota emmekä tarjoa sellaista lahjaa, kestitystä tai palvelua, joka ylittää tavanomaisen vieraanvaraisuuden, jolla pyritään vaikuttamaan tai jonka voidaan olettaa vaikuttavan päätöksentekoon. Noudatamme kaikessa toiminnassamme voimassa olevia lakeja ja asetuksia. Emme missään tilanteessa kehota tai ohjeista ketään toimimaan vastoin lakeja ja asetuksia, emmekä myöskään ota tämän kaltaisia kehotuksia tai ohjeistuksia vastaan keneltäkään. 

  

5) Huolehdimme liiketoiminnan luottamuksellisuudesta 

Kunnioitamme liiketoimintatietojen luottamuksellisuutta. Emme ilmaise ONNIn sidosryhmien luottamuksellisia tietoja, kuten liikesalaisuuksia, liiketoimintaan liittyviä julkistamattomia tietoja tai luottamuksellisia henkilötietoja ulkopuolisille. 

 

6) Kunnioitamme ympäristöä 

Toimimme ekologisesti vastuullisesti. Huomioimme ympäristö- ja ilmastovaikutukset toimintatavoissamme Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisesti ja kannustamme jokaista työntekijäämme ekologisiin arjen valintoihin. Toimimme ympäristöhaittoja minimoivien toimintaohjeiden mukaisesti valtakunnallisesti. Ekologisuus toimii auto- ja matkustuspolitiikan ohjenuorana. Lajittelemme ja kierrätämme jätteet kiinteistöjen mahdollisuuksien mukaan. 

 

7) Edellytämme eettisten periaatteidemme noudattamista tavarantoimittajiltamme, alihankkijoiltamme ja muilta yhteistyökumppaneiltamme 

Edellytämme eettisten periaatteidemme noudattamista tavarantoimittajiltamme, alihankkijoiltamme ja muilta yhteistyökumppaneiltamme. Hankkiessamme alihankintana palvelutuotantoa noudatamme vielä edellä mainitun lisäksi Tilaajavastuulain asettamia vaatimuksia, jossa tarkistetaan alihankintaa tuottavan yhtiön työnantajavelvoitteiden asianmukainen hoitaminen. 

 

8) Olemme velvollisia noudattamaan näitä eettisiä periaatteita  

Jokaisen onnilaisen on asemasta tai työtehtävästä riippumatta noudatettava eettisiä periaatteita. Eettiset periaatteet koskevat myös ONNIn hallituksen jäsenten hallitustyöskentelyä. Jokaisen esihenkilön velvollisuus on perehdyttää nämä periaatteet tiimiläisilleen. Eettisten periaatteiden noudattamisen seuraaminen on osa yrityksen vastuullista toimintaa. 

 

9) Eettisten poikkeamien raportointi 

Toiminnasta, joka on mahdollisesti ristiriidassa ONNIn eettisten periaatteiden kanssa, tulee raportoida esihenkilölle tai tarvittaessa hänen esihenkilölleen Falcony- poikkeamajärjestelmässä, soittamalla, kirjoittamalla tai muulla keinoin. Työntekijöillämme on myös anonyymi ilmoituskanava käytössä eettisten periaatteiden vastaisen toiminnan, laiminlyönnin tai muun huolen ilmaisemiseksi tarvittaessa.