Onnin eettinen ohjeistus

Eettiset periaatteemme perustuvat Onnin arvoihin, YK:n ihmisoikeusjulistukseen ja kestävän kehityksen tavoitteisiin (SDG) sekä toimintaamme koskeviin lakeihin ja ohjeistuksiin. Ne määrittelevät kuinka toimimme yrityksenä sekä suhteessa asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin, yhteiskuntaan ja ympäristöön.

 

1. Onnin laadukas ja vastuullinen asiakastyö

Toimintamme perustuu luottamukseen ja kunnioitukseen asiakas- ja potilassuhteissa. Kunnioitamme asiakkaidemme ihmisarvoa ja itsemääräämisoikeutta ja edistämme heidän oikeuttaan itsenäiseen, hyvään omannäköiseen elämään. Toimintamme on vaatimuksen mukaista noudattaen lakeja, asetuksia ja määräyksiä sekä ISO 9001-sertifikaatin vaatimuksia. Raportoimme läpinäkyvästi palvelutuotantomme laadusta.

 

2. Onnin työyhteisön hyvinvointi, tasa-arvo ja yhdenmukaisuus

Arvostamme työntekijöitämme ja sitoudumme tarjoamaan turvallisen, terveellisen, tasa-arvoisen, oikeuden- ja yhdenmukaisen sekä monimuotoisen työyhteisön. Kunnioitamme kaikkia yksilöitä ja arvostamme erilaisia näkökulmia ja taustoja. Emme hyväksy syrjintää tai häirintää missään muodossa. Perehdytämme työntekijämme ja tuemme työntekijöidemme ammatillista kehitystä ja hyvinvointia.

Toimimme arvojemme mukaisesti: luotettavasti, ystävällisesti ja joustavasti avoimessa vuorovaikutuksessa ja toisiamme osallistaen. Jokaisella on oikeus ja velvollisuus raportoida eteenpäin epäkohdista tai epäillessään minkäänlaista laitonta toimintaa. Noudatamme voimassa olevaa lainsäädäntöä ja työehtosopimuksia sekä kunnioitamme onnilaisten oikeutta järjestäytyä ammatillisesti.

 

3. Onnin toiminta tukee yhteisöä

Olemme toimintamme kautta sitoutuneet tukemaan ja osallistumaan positiivisesti paikallisiin yhteisöihin, joissa toimintamme edistää yhteisön sosiaalista ja taloudellista hyvinvointia.

 

4. Avoin ja läpinäkyvä viestintä 

Viestintämme ja markkinointimme perustuu avoimuuteen, tosiasioihin ja tutkittuun tietoon. Emme johda tiedolla harhaan. Olemme järjestäytyneet hyvinvointialan liittoon ja sitoudumme toiminnassamme ja viestinnässämme liiton ja toimialan eettisiin ohjeistuksiin. 

  

5. Vastuullinen liiketoiminnan yrityskansalainen

Maksamme kaikki verot Suomeen ja julkistamme verojalanjälkemme vuosittain. Emme hyväksy harmaata taloutta, korruptiota tai lahjontaa. Emme vastaanota emmekä tarjoa sellaista lahjaa, kestitystä tai palvelua, joka ylittää tavanomaisen vieraanvaraisuuden, jolla pyritään vaikuttamaan tai jonka voidaan olettaa vaikuttavan päätöksentekoon. Noudatamme pakotepolitiikkaa ja kaikkia voimassa olevia lakeja ja asetuksia.  Toimimme reilun ja avoimen kilpailun periaatteiden mukaisesti, noudattaen kaikkia sovellettavia kilpailulainsäädäntöjä ja -määräyksiä.

 

6. Liiketoiminnan luottamuksellisuus

Kunnioitamme liiketoimintatietojen luottamuksellisuutta ja suojaamme sidosryhmiemme luottamuksellisia tietoja. Huolehdimme tietoturvasta, noudatamme tietosuojaa ja salassapitovelvollisuutta, varmistaen GDPR:n mukaiset tietosuoja- ja NIS2:n mukaiset tietoturvaprosessit suojataksemme asiakkaidemme ja työntekijöidemme tietoja. Tietosuoja ja -turva ovat olennainen osa toimintaamme.

 

7. Onnin ympäristövastuu

Toimimme vastuullisesti ja olemme sitoutuneet Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti vähentämään negatiivisia ympäristö- ja ilmastovaikutuksiamme ja edistämään kestävää kehitystä kaikessa toiminnassamme Onnin kestävyystiekartan mukaisesti. Pyrimme parantamaan ympäristötehokkuuttamme ja tukemaan ympäristöystävällisiä matkustamisen ja lajittelun käytäntöjä Ekokompassi-ympäristöohjelmamme avulla.

 

8. Eettisten periaatteiden noudattaminen kumppaneilta

Teemme yhteistyötä toimittajien ja kumppaneiden kanssa, jotka jakavat sitoutumisemme eettisiin periaatteisiin ja vastuulliseen liiketoimintaan ja noudatamme Tilaajavastuulain vaatimuksia alihankinnoissa.

 

9. Eettisten periaatteiden noudattaminen onnilaiselta

Jokaisen onnilaisen on noudatettava eettisiä periaatteita. Varmistamme perehdytyksen kautta, että jokaisella onnilaisella on mahdollisuus tutustua eettisiin ohjeisiin Onni akatemiassa. Eettiset periaatteet koskevat myös Onnin hallituksen jäsenten hallitustyöskentelyä. Esihenkilöiden velvollisuus on perehdyttää tiimiläisensä näihin periaatteisiin.

 

10. Eettisten poikkeamien raportointi

Kaikki eettisten periaatteiden vastainen toiminta tulee raportoida esihenkilölle tai Falcony-poikkeamajärjestelmän kautta. Tarjoamme myös anonyymin ilmoituskanavan huolenaiheiden ilmaisemiseksi

Nämä periaatteet ohjaavat toimintaamme ja päätöksentekoamme, varmistaen, että toimimme vastuullisesti ja eettisesti kaikissa tilanteissa.

 

Hallitus on hyväksynyt Onnin eettiset ohjeet joulukuussa 2024.