Vastuullisuusohjelma

Onnin vastuullisuusohjelma perustuu sen ydintoimintaan

Vastuullisuus on kiinteä osa Onnin arvoja, perustehtävää, johtamista ja jokaisen onnilaisen päivittäistä työtä. Vastuullisuuden keskeisimmät teemat ovat sosiaalinen vastuu eli asiakkaat ja työntekijät,  ympäristö ja ilmasto sekä hyvä hallintotapa. Sosiaalinen vastuu korostuu Onnin vastuullisuusohjelmassa. Meille sosiaalinen vastuu on välittämistä asiakkaistamme, henkilöstöstämme, asiakkaidemme omaisista ja koko yhteiskunnasta. 

Vastuullisuus liittyy sote-alalla olennaisesti myös laatuun, joka on Onnin keskeinen menestystekijä, jolla varmistamme asiakkaidemme odotusten toteuttamisen sekä asiakkaidemme, lainsäädännön ja viranomaisten asettamien vaatimusten noudattamisen. Toteutamme oikea-aikaista, laadukasta ja vastuullisesti tuotettua palvelua asiakkaiden tarpeiden mukaan. Laadukas toiminta on jokaisen onnilaisen vastuulla, mutta työtä tukee ja ohjaa Onnin laatutyöryhmä. Laaturyhmän yhtenä tärkeimpänä tehtävänä laadun seuraamisen ohella on tuoda laatutyöskentely osaksi jokaisen Onnilaisen arkea ja auttaa löytämään konkreettisia työkaluja ja toimintamalleja, joilla laatua parannetaan.
 

Vastuullisuustyömme ja -raportointimme perustuvat YK:n Global Compactin 10:een vastuullisuusperiaatteeseen, kestävän kehityksen tavoitteisiin sekä kaksoisolennaisuusanalyysiin, jossa on tunnistetettu Onnille ja sen sidosryhmille oleelliset vastuullisuusteemat.

Vastuullisuusohjelmamme neljä painopistealuetta

ONNI hahmot-04

 

1. Asiakkaat ja yhteisö

Toteutamme oikea-aikaista, laadukasta ja vastuullisesti tuotettua palvelua asiakkaiden tarpeiden mukaan. Autamme vammaisia, liikuntarajoitteisia, pitkäaikaissairaita, lapsiperheitä ja ikäihmisiä elämään omannäköistä, täyttä elämää.

Huolehdimme yhteisöstä Onni klubeissamme tuottamalla elämyksiä, mahdollistamalla tasa-arvoisia kohtaamisia ja vähentämällä yksinäisyyttä.

Tavoitteemme pohjautuvat kestävän kehityksen tavoitteille nro 3 ”Taata terveellinen elämä ja hyvinvointi kaiken ikäisille ja 10 ”Eriarvoisuuden vähentäminen”. Tavoitteemme on olla sote-alan vastuullisin palveluntarjoaja.

Toimenpiteet

Toteutamme oikea-aikaista, laadukasta ja vastuullisesti tuotettua palvelua asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Mittarit

Asiakastyytyväisyys 0-10
Asiakkaiden kokemus vastuullisuudesta
Asiakkaiden kuuleminen
Vakavat asiakaspoikkeamat
Vaikutukset paikalliseen yhteisöön: Onni klubitapahtumien ja klubilaisten määrä

Vastuullisuus  SDG 1080x1080px _  Vastuullisuus  SDG 1080x1080px _4

ONNI hahmot-03

 

2. Onnilaiset

Rakennamme välittävää työyhteisöä ja edistämme hyvää työelämää. Panostamme työntekijäkokemukseen ja työhyvinvointiin siten, että Onni on haluttu ja pidetty työnantaja. Kehitämme hyvää esihenkilötyötä muun muassa esihenkilökoulutuksen avulla. Huolehdimme onnilaisten työkyvystä.

Edistämme tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta ja vahvistamme työyhteisöjen monimuotoisuutta. Meillä on tasa-arvoiset mahdollisuudet edetä uralla. Emme aseta työntekijöitämme eriarvoiseen asemaan syntyperän, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, uskonnon tai iän vuoksi. Tarjoamme ensimmäisen työpaikan monelle nuorelle ja matalasti koulutetulle noudattaen alamme työehtosopimusta.

Tavoitteet

Tavoitteemme pohjautuvat kestävän kehityksen tavoitteille 5 ”Sukupuolten tasa-arvo”, 8 ”Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua”  ja 10 ”Eriarvoisuuden vähentäminen”. Tavoitteemme on olla alan vastuullisin työnantaja.

Toimenpiteet

Panostamme työntekijöiden perehdyttämiseen ja osaamisen kehittämiseen,  työturvallisuuteen ja -hyvinvointiin sekä esihenkilötyön kehittämiseen.

Mittarit

  • Henkilöstön turvallisuus ja työhyvinvointi
    • Henkilöstötyytyväisyys 0-10
    • Henkilöstön kokemus vastuullisuudesta %
    • Vakavat henkilöstöpoikkeamat ja niiden osuus prosentteina
    • Turvallinen työyhteisö LTIF
    • Sairaspoissaoloindeksi
  • Esimieskoulutuksen määrä

Vastuullisuus  SDG 1080x1080px _2 Vastuullisuus  SDG 1080x1080px _3 Vastuullisuus  SDG 1080x1080px _4

ONNI hahmot-02

 

3. Hyvä hallintotapa

Noudatamme toiminnassamme hyvää hallintotapaa. Toimimme eettisten ohjeidemme mukaan yhteisiä sääntöjä noudattaen. Toimimme taloudellisesti kestävällä tavalla, mikä tarkoittaa  kustannustehokkuutta sekä kasvun ja kannattavuuden tasapainoa – toisin sanottuna kestävää kasvua. Laadunhallinta, tehokas omavalvonta ja potilasturvallisuussuunnitelma tukevat vastuullista liiketoimintaa.

Viestintämme ja raportointimme on avointa, olennaista ja läpinäkyvää sekä oikea-aikaista. Käytössämme on whistleblowing-ilmoituskanava, jonne työntekijä tai yhteistyökumppani voi ilmoittaa havaitusta vastuuttomasta toiminnasta tai väärinkäytöksestä. Olemme kotimainen toimija, joka maksaa kaikki verot ja veroluontoiset kustannukset Suomeen, ja viestii toiminnastaan avoimesti.

Tavoitteemme pohjautuvat kestävän kehityksen tavoitteeseen 8 ”Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua” sekä YK:n Global Compact –sitoumukseen.

Toimenpiteet

Vuosittaiset sisäiset ja ulkoiset auditoinnit (ISO9001), sisäiset tarkastukset sekä ISO9001 mukainen toimintatapa
Vuosittaiset riskikartoitukset ja tarvittavien jatkotoimenpiteiden toteuttaminen
Veropolitiikan mukainen toiminta: maksamme kaikki verot ja veroluonteiset maksut Suomeen

Mittarit

  • Verojalanjälki
  • ISO 9001:2015 sertifikaatin säilyttäminen
  • Eettisten toimintaohjeiden mukainen toiminta,
  • Onnin arvojen mukainen yrityskulttuuri
  • Viestimme yritysvastuuohjelmastamme CoPin periaatteiden mukaisesti vuosittain

Vastuullisuus  SDG 1080x1080px _3

ONNI hahmot-01

 

4. Ympäristö ja ilmasto

Toimimme ekologisesti vastuullisesti. Torjumme ilmastonmuutosta tunnistamalla, hallitsemalla ja raportoimalla toimintamme ympäristö- ja ilmastovaikutuksia.  

Ekokompassi_logo_FI-slogan-RGB

Huomioimme Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet toimintatavoissamme. 


Tavoitteemme pohjautuvat kestävän kehityksen tavoitteeseen 13 #Ilmastotekoja”, YK:n Global
Compact –sitoumukseen, Pariisin ilmastosopimukseen sekä Ekokompassi-ympäristöohjelmaan.

Toimenpiteet

Mittaamme koko toimintamme hiilijalanjäljen vuosittain ja etenemme hiilijalanjäljen pienentämistoimenpiteissä kestävyystiekarttamme mukaisesti. Ekologisuus toimii auto- ja matkustuspolitiikan ohjenuorana. Siirrymme vihreään energiaan 2030 mennessä saatavuuden mukaan. Laajennamme Ekokompassi-ympäristöohjelman mukaista toimintaa uusille toimipisteille vuosittain. 

Mittarit

  • Hiilijalanjäljen suhteellinen pieneneminen
  • Ekokompassi-ympäristöohjelman mukainen toiminta ja Ekokompassi-sertifikaatti
  • Ympäristöystävällisten kemikaalien käyttö kotisiivousliiketoiminnassa.
  • vihreään sähköön siirtyminen
  • Päästöttömyys Scope 1- ja 2-luokkien osalta 2040 mennessä
  • Ekologisiin vaihtoehtoihin perustuvat kierrätys-, auto- ja matkustuspolitiikat

Tavoite 13

 

Kestävän kehityksen tavoitteet (SDG) ONNIlla

Onni on sitoutunut tukemaan toiminnassaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteita (Sustainable Development Goals, SDGs). ONNIn ja sen sidosryhmien kannalta viisi olennaisinta tavoitetta ovat terveys ja hyvinvointi, sukupuolten tasa-arvo, ihmisarvoinen työ ja talouskasvu, eriarvoisuuden vähentäminen ja ilmasto.

Vastuullisuus  SDG 1080x1080px _


Taata terveellinen elämä ja hyvinvointi kaiken ikäisille.

Autamme vammaisia, liikuntarajoitteisia, pitkäaikaissairaita ja ikäihmisiä elämään omannäköistä, täyttä elämää.

Vastuullisuus  SDG 1080x1080px _2


Saavuttaa sukupuolten välinen tasa-arvo sekä vahvistaa naisten ja tyttöjen oikeuksia ja mahdollisuuksia

Meillä on tasa-arvoiset mahdollisuudet edetä työuralla.

Vastuullisuus  SDG 1080x1080px _3


Edistää kaikkia koskevaa kestävää talouskasvua, täyttä ja tuottavaa työllisyyttä sekä säällisiä työpaikkoja

Työllistämme 5000 ihmistä ja tarjoamme ensimmäisen työpaikan monelle nuorelle ja matalasti koulutetulle noudattaen alamme työehtosopimusta.

Vastuullisuus  SDG 1080x1080px _4


Vähentää eriarvoisuutta.

Emme aseta työntekijöitämme eriarvoiseen asemaan syntyperän, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, uskonnon tai iän vuoksi. Työntekijöillemme on mahdollisuus ilmaista mielipiteensä myös anonyymisti.

Tavoite 13


Toimia ilmastonmuutosta ja sen vaikutuksia vastaan.

Mittaamme hiilijalanjälkemme ja noudatamme sertifioitua Ekokompassi-ympäristöohjelmaamme.

Lue lisää

Onni kotihoidon asiakastyytyväisyys THL kyselyssä
Kotihoito / Kotiin vietävät palvelut / Vastuullisuus / 29.10.2024

Onni kotihoidon asiakastyytyväisyys THL kyselyssä

Kansallisen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyskyselyn vuoden 2024 tulokset ovat nyt julkaistu, ja ne tarjoavat arvokas...
Lue lisää ›
Onni lastenhoidon asiakaskokemus
Vastuullisuus / Lapsiperheille / 21.10.2024

Onni lastenhoidon asiakaskokemus

Onni lastenhoidon asiakaskokemuskyselyn tulokset kertovat, että asiakkaamme arvostavat asioinnin helppoutta, palvelun su...
Lue lisää ›
Asiakkaiden kokemuksia lapsiperheiden kotipalvelusta
Vastuullisuus / Lapsiperheille / 20.10.2024

Asiakkaiden kokemuksia lapsiperheiden kotipalvelusta

Onnin lapsiperhepalveluiden asiakaskokemuskyselyn tulokset osoittavat, että asiakkaat ovat erityisen tyytyväisiä palvelu...
Lue lisää ›