Olet tässä: ONNI terveys / ONNI blogi / Lähihoitajan työ Onnilla

Lähihoitajan työ Onnilla

JAA SOMESSA:

Janita on viihtynyt kotihoidon työssään ONNIlla, sillä työssä ei ole kiire ja asiat hoituvat joustavasti. Hän kertoo nyt, millaista on mahdollistaa ikäihmisten asumista rakkaassa paikassa – kotona. Katso ja lue lähihoitajamme Janitan haastattelu ja hae ONNIlle töihin!

ONNI - Lähihoitajat - Vaaka

Kotihoito mahdollistaa asumisen tärkeässä paikassa

"Ihana kun kävit, tule taas pian uudestaan!" huikkaa moni asiakas sydämellisesti Janitan päättäessä kotikäyntiään.

ONNI hoivan kotihoidossa työskentelevälle Janitalle hyvänä arkisena päivänä töissä ei ole tapahtunut välttämättä mitään erikoista. Hyvä mieli syntyy silloin, kun asiakkaalta saa kiitoksen avusta, jonka on pystynyt hänelle tarjoamaan.

"Ikäihmisten luokse on tosi ihana mennä. He saavat kotihoidon ansiosta olla kotonaan, joka on heille tärkeä paikka", Janita kertoo.

Moni asiakkaista sanookin, että he haluavat asua kotonaan loppuun asti. Janita kohtelee toiselle tärkeää paikkaa kunnioittavasti pitämällä paikat aina siistinä ja jättämällä arvostelut sikseen.

"Valitsin lähihoitajan uran, sillä haluan olla avuksi. Työ ikäihmisten parissa on myös todella mielenkiintoista, sillä heillä on paljon elämänkokemusta ja erilaisia tarinoita kerrottavanaan", Janita jatkaa.

Puheenaiheissa toistuu tyypillisesti nuoruus, josta asiakkailla riittää tarinoitavaa. Hoitajana Janita on myös tietynlainen väylä ulkomaailmaan, sillä häneltä voi kuulla esimerkiksi uusimmat kaupungin tapahtumat.

"Moni muistelee esimerkiksi sota-aikaa. Kun asiakkaita oppii tuntemaan, he kertovat yleensä itsestään paljon, ja minäkin kyselen silloin lisää. Jos asiakas ei itse halua puhua menneistä, en ala kyselemäänkään."

Janita pitää kotihoidossa siitä, että päivän aikana pääsee liikkumaan asiakkaiden välillä ja kentällä työskentely on aika itsenäistä, vaikka tiimin tuki onkin puhelimen päässä koko työvuoron.

 

Joustavuus, työyhteisö ja sopiva tahti saavat viihtymään

Janita aloittaa aamunsa toimistolta, jossa hän tarkistaa omasta työpuhelimestaan päivän asiakkaansa ja tehtävälistat. Listalta saattaa löytyä päivittäisten toimien lisäksi esimerkiksi verensokerin tai verenpaineen mittausta, suihkutuksia ja lääkkeiden jakoa.

Hän nappaa mukaansa tarvittavat tavarat ja asiakkaiden avaimet. Sitten on aika ottaa auto alle ja suunnata kentälle päivän asiakaskäynneille.

Työssään ONNI hoivalla Janita on pitänyt eniten hyvästä työyhteisöstä sekä joustavuudesta.

"Työ on sopinut omaan elämääni ja rytmiini tosi hyvin. Aamu-unisena teen mieluummin iltavuoroa, ja sitä vuoroni pääosin ovatkin. Jos tarvitsen vapaata jollekin tietylle päivälle, vuoro pystytään yleensä hyvin siirtämään toiseen ajankohtaan."

Joustavuus on Janitan mukaan näkynyt sekä työnantajan toiminnassa että työtiimissä. Tiiviissä työyhteisössä tullaan hyvin toimeen, jaetaan ilot ja surut ja kommunikaatio on sujuvaa. 

"Jos toisen työssä huomaa esimerkiksi jotakin kehitettävää, siitä voi sanoa ilman pelkoa siitä, että toinen ottaisi nokkiinsa", Janita kuvaa.

Keskenään ilot ja surut jakava työtiimi on Janitalle tärkeää. "Tykkään myös leipoa, ja tästä ovat erityisesti työkaverit päässeet vuosien varrella nauttimaan", Janita kertoo.

Yksi suurimmista syistä työssä viihtymiseen ovat myös työpäivien sopiva tahti. Asiakaskäyntejä on päivässä vain sen verran, että jokaisen luona ehtii olla käynnille varatun ajan ja päiväohjelmassa jää tilaa myös tauoille.

"Työstä katoaisi into, jos asiakaskäyntejä olisi päivässä liikaa. Sopiva tahti ja tauot vaikuttavat paljon jaksamiseen. Aamulla ja vuoron päätteeksi ehtii myös hyvin pakkaamaan tarvittavat tavarat ja laittamaan ne paikalleen."

 

Laadukas kotihoito merkitsee luotettavuutta ja mukautumista

Kun Janita saapuu asiakkaan kotiin, tervehtii hän asiakasta iloisesti ja vaihtaa kuulumiset. Ystävällinen ja kunnioittava kohtaaminen on tärkeää molemmille osapuolille.

"Pitää kuunnella ja ymmärtää, mitä ihminen kertoo. On tärkeää antaa arvoa toisen mielipiteille ja kokemuksille. Jos on vaikka paha mieli, ymmärtää sen ja on siinä tavallaan mukana", Janita kuvailee.

Janita haluaa olla asiakkaalle aina luottamuksen arvoinen. Laadukas kotihoito tarkoittaa hänelle asiakkaiden asioiden, esimerkiksi apteekkiasiointien, hoitotarvikejakeluiden ja ajanvarauksien täsmällistä hoitamista niin käynneillä kuin niiden ulkopuolellakin.

Asiakaskäynneillä hoidetaan sovitut tehtävät, mutta myös käynnin aikana ilmenevistä uusista tarpeista huolehditaan. Joskus Janita piipahtaa raha-automaatilla tai kipaisee kaupassa hakemassa jotakin puuttuvaa.

"Kotihoidon arjessa työpäiviin voi tulla muutoksia, eikä aamulla annettu aikataulu ole aina kiveen kirjoitettu. Sitten mennään vaan rennolla otteella."

Viime aikoina Janita on mietiskellyt myös vastuullisuuden ja luotettavuuden merkitystä työnantajan valinnassa. Hän toivoo, että työnantajan valintoihin voi huoletta luottaa.

"Mulle on myös tärkeää työskennellä kotimaisessa yrityksessä, sillä haluan tukea kotimaista liiketoimintaa", Janita toteaa ja kertoo, että myös moni asiakkaista on kertonut tämän olevan heille tärkeää.

Päivän päätteeksi Janita palauttaa auton, avaimet sekä tavarat paikoilleen toimistolle. Loppuilta on varattu usein kahdelle lemmikkikissalle ja kihlatulle, lenkkeilylle, valokuvaamiselle ja videopeleille.

 

Olisitko sinä uusi onnilainen? Tutustu avoimiin työpaikkoihin ja ONNIin työnantajana.

Katso lähihoitajien avoimet työpaikat ‣

Lähihoitajan avoin hakemus ›

Tutustu ONNIin työnantajana ›

Tilaa uusimmat blogiartikkelit suoraan sähköpostiisi!

Haluatko tiedon uusista ONNI blogiartikkeleista ja tapahtumista?
Täytä lomake, niin saat jatkossa artikkelit kerran kuukaudessa suoraan sähköpostiisi.