ONNI avustajapalvelut

 

Ota yhteyttä

 

Pyydä tarjous

Aloita kertomalla, minkälaista palvelua tarvitset ja saat juuri sinun tarpeisiisi sopivan tarjouksen.

Palvelua palvelusetelillä

Kerro millaista palvelua tarvitset sekä tarvittavat lisätiedot kuten palvelusetelin arvo.

Tilaa lisäpalveluita

Tilaa itse maksaen erilaisia lisäpalveluita säännöllisten tuki- ja avustajapalveluiden käyntien yhteyteen.

Sovitun vuoron siirto

Pyydä sovitun vuoron siirtoa sinulle sopivaan toiseen ajankohtaan.

Anna palautetta

Antamalla palautetta autat meitä kehittämään toimintaamme entistä paremmaksi.

Avoimet työpaikat

Tutustu Onnin avoimiin työpaikkoihin ja hae helposti suoraan työpaikkailmoituksesta.

Laskutus

Laskutukseen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä sähköpostiste osoitteeseen talous@onnion.fi tai puhelimitse arkisin klo 9-16 numeroon 09 8564 6555.

Muu asia

Ota meihin rohkeasti yhteyttä, jos sinulla heräsi kysyttävää tuki- ja avustajapalveluihin liittyen.

Asiakaspalvelu palvelee arkisin klo 6.00-22.15

Asiakaspalvelun tavoitat soittamalla tai täyttämällä lomakkeen. 

Soita 09 8564 6542 ›

 

Tuki- ja avustajapalveluiden chat palvelee arkisin klo 10-16

Chatin löydät tämän sivun oikeasta alareunasta arkisin kello 10-16 välillä. Chatissa saat nopeasti asiakaspalvelijan kiinni sekä avun mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Usein kysyttyjä kysymyksiä tuki- ja avustajapalveluista

Avustaminen on aina yksilöllistä palvelua, jossa avustettava määrittelee, millaista apua hän tarvitsee. Palvelun saajana valitset työntekijän soveltuvista ehdokkaista ja perehdytät hänet tehtäviinsä yhdessä Onnin kanssa. Kaikki yhdessä sovittu kirjataan henkilökohtaiseen palvelusuunnitelmaasi.

Onni huolehtii työvuorosuunnittelusta ja sijaisjärjestelyistä ja sinulla on mahdollisuus vaikuttaa palveluiden kehittämiseen ja ilmaista omat toiveesi palvelun ja avustajien suhteen. Avustajapalvelumme kykenevät vastaamaan haastaviin ja muuttuviin tarpeisiisi.

 

Erityistarpeiden huomiointi

Koska avustettavat kuuluvat usein erityisryhmiin, saattaa heillä olla erityistarpeita, joiden toteuttaminen mahdollistaa heille monipuolisen ja sisältörikkaan elämän. Joskus tarpeet ovat elämisen kannalta välttämättömiä ja jatkuvia. Meille Onnilla on tärkeää, että kykenemme täyttämään vaativammatkin erityistarpeet laadukkaasti, silloin kun niitä tarvitaan.

Erityistarpeita tai toiveita voivat olla:

  • Vaihtoehtoisia kommunikaatiotapoja osaava avustaja
  • Katetrointiosaaminen
  • PEG-letkun kautta tapahtuva ravinnonotto
  • Autismin kirjon erityistarpeet
  • Henkilönostimen käyttö

Olemme työskennelleet henkilökohtaisen avustamisen parissa pitkään ja tarjoamme työntekijöillemme avustamiseen liittyvää koulutusta. Jokainen Onnin henkilökohtainen avustaja on perehtynyt työhönsä. Kuuntelemme aina avustajan valinnassa asiakkaan toiveita ja mieltymyksiä, esimerkiksi avustajan iän ja sukupuolen suhteen. Tarvittaessa avustajaa saa myös vaihtaa.

Jokaisen avuntarve on yksilöllinen. Asiakkainamme on vammaisia, kehitysvammaisia, ikäihmisiä ja lapsiperheitä. Tarjoamme avustajapalveluita arkeen ja juhlaan, työhön ja vapaa-aikaan. Avustaminen voi tapahtua joko asiakkaan kotona tai kodin ulkopuolella. Toiveesi ja tarpeesi määrittävät sen, mitä henkilökohtaisen avustajan kanssa tehdään. Avustaminen voi olla esimerkiksi pukeutumista, ulkoilua, käyntiä kaupassa, elokuvissa tai syömässä.

Tarve avulle voi olla myös ympärivuorokautinen. Me järjestämme luotettavat avustajat ammattitaidolla myös runsaasti henkilökohtaista avustamista tarvitsevalle kuten hengityshalvauspotilaille.

Palvelusetelin käyttäjänä voit valita keneltä palvelusi ostat. Henkilökohtaisen avustajan hankkiminen palvelusetelillä Onnilta on vaivatonta. Ota yhteyttä ja kartoitamme tarpeesi sekä järjestämme sinulle tarvitsemasi avun!

Soita 09 8564 6542 ›

Tutustu henkilökohtaisen avun palveluseteliin ›

Aina palvelusetelin tai ostopalveluna saatavat tunnit eivät riitä kaikkeen apuun, jota sinä tai läheisesi kaipaavat. Voit ostaa henkilökohtaista apua myös itsemaksaen sinulle tai läheisellesi. Avustamme sinua esimerkiksi vapaa-ajalla harrastuksissa, asioinnissa tai vaikkapa kirjastossa käynnissä – sinä päätät!

 

Onnin kotipalvelut ovat kotitalousvähennyskelpoisia

Verohyödyn saa myös omille vanhemmille tai isovanhemmille ostetuista palveluista.

Lue lisää kotitalousvähennyksestä ›

 

Tunnethan arvolisäverottoman mahdollisuuden?

Voit ostaa kotipalvelujamme myös arvonlisäverottomana, jos toimintakykysi tai omien vanhempiesi toimintakyky on heikentynyt esimerkiksi iän, vamman tai sairauden takia.

Lue lisää alvittomasta palvelusta ›  

Henkilökohtaisen avustamisen maksaa asiakkaan kotikunnan sosiaalitoimi, mikäli ehdot avun saamiseksi täyttyvät. Palvelusetelillä saat vapauden itse valita palvelun tarjoajan, kuten Onnin.

Aina palvelusetelin tai ostopalveluna saatavat tunnit eivät riitä kaikkeen apuun, jota sinä tai läheisesi kaipaavat. Voit ostaa henkilökohtaista apua myös itsemaksaen sinulle tai läheisellesi. Avustamme sinua esimerkiksi vapaa-ajalla harrastuksissa, asioinnissa, ulkoilussa tai vaikkapa kirjastossa käynnissä – sinä päätät!

Henkilökohtaisen avun palvelusetelin myöntää kunnan tai kaupungin sosiaalitoimen sosiaalityöntekijä kirjallisesta hakemuksesta. Henkilökohtaista apua myönnetään, mikäli ehdot avun saamiseksi täyttyvät.

Kunta myöntää henkilökohtaista apua pääasiassa vammaisille ja vammautuneille, liikuntarajoitteisille ja pitkäaikaissairaille. Henkilökohtaista apua voi hakea vaikeavammainen henkilö, joka vamman tai sairauden takia tarvitsee säännöllisesti toisen henkilön apua suoriutuakseen arjen toiminnoista.

Voit ostaa henkilökohtaista apua myös itse maksaen itsellesi tai läheisellesi. Autamme sinua tai läheistäsi arjessa ja elämän käänteissä.

Henkilökohtaista apua myönnetään niihin toimiin, jotka henkilö toteuttaisi itse, muttei vamman tai sairauden vuoksi niistä selviäisi. Henkilökohtaista apua myönnetään sekä kotiin että kodin ulkopuolelle, esimerkiksi:

  • Päivittäisiin toimiiin
  • Työhön ja opiskeluun
  • Harrastuksiin
  • Yhteiskunnalliseen osallistumiseen
  • Sosiaalisten vuorovaikutusten ylläpitämiseen

Henkilökohtainen apu on tarkoitettu päivittäisiin toimintoihin sekä kotona että kodin ulkopuolella. Avustaja voi auttaa perusasioissa kuten henkilökohtaisen hygienian hoitamisessa, ruoanlaitossa ja liikkumisessa, mutta yhtä hyvin myös harrastus- ja vapaa-ajan toiminnoissa.

Hakemuksesi perusteella sosiaalitoimisto päättää avun tarpeesta ja avustamistunneista. Hakemuksen täyttäminen voi olla hankalaa, mutta me voimme auttaa sinua. Soita meille, jos tarvitset neuvoja hakemuksen täyttämisessä.

Soita 09 8564 6542 ›

Sopivan avustajan löytäminen ja valitseminen

Työnantajamallilla toimiminen alkaa sopivan avustajan etsimisellä. Juuri oikeanlaisen ja osaavan avustajan löytäminen on joskus aikaa vievää puuhaa. Työpaikan ilmoittaminen eri kanavissa, ilmoituksiin vastaaminen ja ylipäätään sopivien työntekijöiden tavoittaminen voi olla haastavaa. Kun hyvä avustaja on löytynyt, hänestä toki haluaa pitää kiinni. On kuitenkin muistettava etsiä ja perehdyttää myös sijainen.

Onnin avustajapalvelun etuna on, että voit olla mukana sopivan avustajan etsimisessä ja omaan elämääsi ja tarpeisiisi perehdyttämisessä. Onni hoitaa kuitenkin kaiken avustajan etsimisestä työhön kouluttamiseen. Myös sijaiset vakituiselle avustajallesi järjestyvät vaivatta. 

Työntekijämallia harkitessa on muistettava, että kun työntekijät on palkattu, voi heidän vaihtamisensa olla haastavaa. Työntekijän etua suojaa vahva työlainsäädäntö. Mikäli työntekijä ei ole tehnyt perustavaa laatua olevaa virhettä ja korjannut toimintaansa, voi työntekijän vaihtaminen olla vaikeaa. Laittomasta irtisanomisesta voi aiheutua sinulle mittavat rahalliset korvausvelvollisuudet. Onnin tiimeihin kuuluu monenlaisia avustajia, näin sopivan avustajan löytäminen on todennäköisempää ja vaivatonta. 

Työnantajan vastuu ja velvollisuudet

Työntekijällä on velvollisuuksia, mutta työnantajalla niitä on kenties enemmän. Työsopimuslaki ja muut työnantajaa velvoittavat lait ja säädökset turvaavat sujuvaa työn tekemistä ja työn teettämistä.

Harkitessasi työnantajana toimimista, sinun on syytä tutustua seuraaviin osa-alueisiin:

  • Työsuojelu
  • Työsopimuksen ja työtodistuksen laatiminen
  • Työsopimuksen irtisanominen tai purkaminen
  • Koeaika
  • Syrjintäkielto
  • Vuosiloma
  • Oikeusturvavakuutus ja työntekijän vakuuttaminen
  • Ongelmatilanteiden ratkaiseminen

Mikäli haluat hankkia henkilökohtaisen avun palvelua Onnilta hoidamme silloin työnantajan vastuun ja velvollisuudet. Näin voit itse keskittyä palvelun käyttämiseen.

Valitse kotimainen Onni

Avustajapalvelun avulla omannäköistä elämää

Henkilökohtainen apu on tarkoitettu päivittäisiin toimintoihin sekä kotona että kodin ulkopuolella. Avustaja voi auttaa perusasioissa kuten henkilökohtaisen hygienian hoitamisessa, pukeutumisessa, ruoanlaitossa ja liikkumisessa, mutta yhtä hyvin myös harrastus- ja vapaa-ajan toiminnoissa. Avustaja kulkee halutessasi kanssasi myös esimerkiksi työpaikalle tai kouluun.

Jokaisen avun tarve on yksilöllinen

Asiakkaanamme on vammaisia, kehitysvammaisia, ikäihmisiä ja lapsiperheitä. Asiakkaana päätät millä tavoin ja minkälaista apua haluat sekä voit vaikuttaa avustajan valintaan. Tarpeesi ja toiveesi määrittävät sen, mitä henkilökohtaisen avustajan kanssa tehdään. Tarve avulle voi olla myös ympärivuorokautinen.

Henkilökohtainen palvelusuunnitelma

Onnilla olemme tehneet henkilökohtaisen avun palvelusta mahdollisimman vaivatonta. Aloitamme kartoitamalla tarpeesi, jonka jälkeen laadimme yhdessä henkilökohtaisen palvelusuunnitelman. Ota yhteyttä puhelimitse tai sähköpostitse avustajapalvelut@onnion.fi, ja sovitaan kuinka voisimme olla avuksi.