Ensihoidon toimipisteissä arki on muuttunut koronavirusepidemian myötä merkittävästi. Vuoronvaihdot ovat typistyneet akuuteimpien asioiden läpikäymiseen, asemapalaverit ovat siirtyneet Teamsiin ja viikko-ohjelmaan (tai oikeastaan lähes joka päivän päiväohjelmaan) on löytänyt tiensä uusi tehtävä: suojavälineinventaario. Ylimääräistä oleskelua asemalla on ohjeistettu välttämään, eli vapaapäivän kahvitteluhetket kollegoiden kanssa asemalla ovat jääneet tauolle.
Ensihoidon tehtävien hoitaminen muuttunut
Tehtävien hoitaminen on muuttunut. Jokainen tehtävä vaatii poikkeuksellisen tarkkaa valmistautumista ja varautumista tehtävän vastaanottamisesta sen päättymiseen asti. Ensihoitajat soittavat kohteeseen kartoittaakseen lisätietoja ja suojautumistarvetta matkalla tehtävälle. Ohjeistettujen suojavälineiden kera varustaudutaan aina, jos on epäily, että tehtävään liittyy koronaviruksen mahdollisuus. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että ainakin osalla alueista jokaiselle tehtävälle suojaudutaan vähintään kirurgisen suu-nenäsuojan kera. Ambulanssin puhtaanapito vaatii myös normaalia enemmän resursseja ja aikaa. Poikkeusoloja on ehditty elää vasta pari kuukautta, mutta normaalistikin muuttuvassa työympäristössä toimiville ensihoitajille poikkeusolojen arki tuntuu olevan tällä hetkellä uusi normaali.
Valtakunnallisesti toimittaessa alueiden hyvät käytännöt hyödynnetään laajasti
ONNI terveys tuottaa ensihoitopalvelua valtakunnallisesti, mistä on ollut iso etu epidemian aiheuttamien varautumistoimien suhteen. ONNI terveyden ensihoidon palvelupäälliköille etäyhteyksin työskentely on jo ennestään tuttua pitkien välimatkojen vuoksi, joten myös poikkeusaikana valtakunnallinen yhteistyö on saatu pidettyä jopa normaalia tiiviimpänä. Epidemian seuraukset ja vaikutukset ovat ilmenneet ajallisesti eri vaiheissa eri maakuntien välillä. Siinä missä Uudenmaan alueella koronavirusepidemia näyttäytyi ensihoidossa varsin nopeasti, mentiin monella alueella vielä todettujen tartuntojen osalta ”nollatilanteessa”. Valtakunnallisesti toimittaessa eri alueilta kumpuavat hyvät käytännöt pystytään hyödyntämään laajasti ja saamaan käyttöön osalla alueita jo ennen kuin epidemian vaikutukset näkyvät. Koska yhteydenpito tilaaja-asiakkaiden kanssa on ollut tiivistä, niin valtakunnallisia kokemuksia on päästy jakamaan myös sairaanhoitopiirien ja kuntayhtymien kanssa.
Tinkimätön asenne ja rautainen ammattitaito
Poikkeusolojen keskellä arjen ”normaalius” ei kuitenkaan ole itsestään selvää. Tehtävien hoitaminen työ- ja potilasturvallisuus huomioiden, tiheästi muuttuvien ohjeiden seuraaminen ja sisäistäminen sekä ystävällisyys vallitsevista olosuhteista ja omaan terveyteen liittyvästä huolesta riippumatta edellyttävät ensihoitajilta rautaista ammattitaitoa ja tinkimätöntä asennetta. ONNI terveyden ensihoitajat toimivat juuri tällaisella ammattitaidolla ja asenteella, joten voimme olla heistä ylpeitä! Yhteinen päämäärä yrityksen sisällä sekä tilaaja-asiakkaiden kesken takaa sen, että pystymme varautumaan mahdollisimman hyvin ja hoitamaan potilaat laadukkaasti myös poikkeusolojen aikana.
Lisää artikkeleita ONNI terveyden ensihoidosta
Ensihoito osana terveyspalvelujärjestelmää
Ensihoidon tulevaisuus